Thursday, May 5, 2011

Starry Sky @ Planetarium Negara

Assalamualaikum dan selamat pagi. korang perasan tak kegigihan aku mengupdate blog sekarang ini? sasarannya adalah untuk mengapdet sehari minimum satu cerita meaning sebulan ada 30post, makanya janganlah korang runsing plak bila aku apdet ntah apa2 kat sini haha. Walaupun secara dasarnya memang selalu aku apdet benda yang ntah apa2 dan juga outdated haha. Post mengimbau kisah silam banyak je dalam ni. Tapi jangan kalian risau sebab kali ini post ini tidak bersifat outdated sangat sebab berlaku dalam tempoh masa yang dekat ni je. Selama ni tengok dalam filem kalau malam tunjuk gambo langit tu bintangnya merelip-relip bak duduk kat kutub utara je. Malaysia memang susah kot nak tengok bintang yang cantik sangat macam tu.

Masa aku gi buat lawatan sambil belajar ke Planetarium aku merasa la tengok bintang yang sangat banyak atas kepala aku, memang rasa macam duduk kat kutub utara siap boleh nampak aurora lagi. Kalau korang nak merasa leh la cuba tengok wayang kat planetarium tu, bentuk skrinnya yang bulat memang memberikan pengalaman 3D yang sangat best. This is the first time aku masuk kesini dan juga tengok wayang kat sini tengok cerita Solar Storm. Tapi biasala sebab ini macam tempat untuk menimba ilmu pengetahuan makanya ceritanya juga adalah berciri ilmiah ye. Cerita yang aku tengok tu berkisar pasal teknologi untuk merekod letupan yang berlaku kat permukaan matahari dalam format 3D. Dia punya gambar bagi korang perasan macam tengah duduk dalam kapal angkasa kat bawah tu sambil memandang bumi yang bulat ni. dia tunjuk macamana satelit beroperasi. Kesimpulannya memang cantik la pemandangan yang dibagi tu.
selain tengok wayang tu banyak jugak benda lain yang boleh buat kat sini. Kalau korang semua rajin pergi main game kat tetiap station tu mau abisla jugak masa sejam dah tu gi pulak baca semua info dekat board dia tu, contohnya pasal Yuri Gagarin,ambik ujian kimia, perjalanan syed muzaffar, merasa pengalaman anti-gravity room dan macam-macam lagi la. Kebanyakan soalan yang dia bagi memang mencabar jugakla terkial-kial aku nak menjawabnya, asyik salah je..benci sungguh rasanya haha. Gambar Kuala Lumpur yang kat bawah aku ambik daripada menara peninjau kat sini, dia provide teropong lagi, boleh la nak nampak orang tengah main bola kat padang tu kiranya.
kalau korang ada adik2 kecik yang tengah seronok belajar tu rasanya amat sesuai bawak berjalan kesini masa cuti sekolah nanti. Bayaran masuk dia murah je rm1.00 sorang kalau tengok wayang dia tiket rm3.00 untuk pengalaman baru memang berbaloi la rasanya. tapi pengalaman paling mengagumkan aku memangla dapat tengok langit yang sangat banyak bintang. korang wajib cuba tawwww<---baca dengan manja

No comments: