Monday, March 14, 2011

i once a millionnaire

salam apa khabar semua...harapnye semua masih sihat dan bernafas dengan tenang kat muka bumi, never stop your breath k. kali ni tajuk entry meledakkan hahaha but it is truthe dat i was once a millionnaire for about a moment as i have experiencing holding a tenth kilos or gold on my hand. when i hold it suddenly rasa macam nak bawak lari je bongkah emas tu then bercita cita nak beli macam2... masa tu 10kilo emas regenya tambah tolak lebih kurang rm 1,000,000.00 huhu ada enam kosong kat situ..banyak2. ermmm actually 10kilo emas tu takde la besar mana pun kiranya macam saiz album gambar tu je. tapi memang berat la. aku merasa pegang emas seberat tu pun sebab aku pernah join satu visit kat lombong emas kat raub pahang, sebab pergi dengan kementerian so dapatla aku masuk sampai kedalam kawasan perlombongan dan siap ada demonstrasi melebur emas lagi kat kami, pas dia lebur kejap je emas tu dah sejuk n boleh dipegang, rasa kalau masa tu kuku aku panjang n tajam macam wolverine ndak je rasanya kutil sikit2 masa dokong benda tu dalam barang 100gram pun dah jadi la kan.
100 gram = RM10,000

perggghh bahagia rasanya kalau aku berjaya kutil sikit masa tu haha, tapi at least aku dapat gak bawak lari batu yang kat dalam gambar kat atas tu keluar dari kawasan lombong tu, . aku dapat dua ketul lagi so siapa nak batu yang ada emas sikit2 tu..aku nak lelong ni kalau ikutkan satu habuk pun korang takleh bawak keluar dari kawasan lombong tu. kawasan lombong tu dah le luas kemain siap dia punya lombong korek gunung macam beratus ratus kaki ke dalam, rasanya kalau konvet jadikan lombong pastu leh tanam mayat yang takkan dijumpai buat selama-selamanya. kawasan lombong yang aku pergi tu rasanya takyah la mention kat sini ye. masa kat sini la aku belajar bahawasanya kerja nak menggali emas ni mmg memerlukan kepakaran dan peralatan yang memakan kos berjuta-juta. tapi sekali dapat korek ko punya return berjuta juta jugak le jadinya. makan masa yang agak lama. Salutation aku bagi pada pihak pengurusan lombong tu sebab walau diorang dah korek diorang tetap rehabilitate balik tempat tu n hopefully berjaya la projek pemulihan diorang tu, kalau tak rugi rasanya kawasan gunung beratus/ribu ekar tu tergondol macam tu je. biarlah kawasan tu balik jadi hutan kekal go go green world.
actually jangan terpedaya ye, yang merelit relit at batu tu bukan emas ori tapi kalau tak silap aku namanya pyrex kalau nak lebih pasti kena tanya ngan geologis la.
pyrex a.k.a pseudo-gold

No comments: