Tuesday, September 4, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2012

Keluarga Besar Kami Bergambar Di Hari Raya Aidillfitri 2012

Assalamualaikum....

Selamat Hari Raya Aidilfitri walaupun dah masuk hari raya yang ke 17 dah lebih separuh dah pun...ish ish lambat sungguh baru nak wish. Tahun ni sangat bizi berhari raya selama seminggu kat kampung, pastu bila balik KL plak terus asyik kerja macam orang gila tu yang takde masa nak wish lagi awal tu.

Kalau orang balik seminggu beraya aku lak leh kata balik seminggu berpuasa dan beraya la aku dapat both sebab aku balik seminggu sebelum raya. Since my mum's nowadays not baking any kuih dah kecuali tempeyek n kerepek pisang makanya on the way balik ikut jalan kuala selangor-sabak bernam-teluk intan aka jalan pantai aku singgah kat simpang 5 beli kuih raya.  dan perjalanan balik adalah sangat menenangkan sebab i'm driving dengan peacefully nya with breathtaking scenery along the way [hahaha script macam raya sgt].

Ingatkan bila dah balik awal tu ingat kena la pergi mencari buloh nak bakar lemang rupanya apak i sangat efisyen sebab balik balik dah ada dah bulohnya, selamat aku but to recall balik rasanya dah 2-3 tahun jugak tak rasa mencabarnya pergi ambik buloh lemang. Sekarang ni nak buloh lemang pun kena rebut merebut, kalau lambat jawabnya takde la sebab kat kampung aku orang jual buloh untuk lemang je dah seringgit sebatang maunya tak abis buloh kat sg manik tu.

From the day me arrived home till the last second day nothing special occasion happen la since i je kot yang ada kat kg tu but everyday i'll make a request menu for berbuka puasa. and since my mak tak nak buat kuih lagi, nak tunggu anak pompuannya balik dulu so those few days adalah melepakkan. Tapi takde la sampai aku sangat melaghakan diri takde buat apa2 kan, at least sempat la aku tacap tacap ayam kat laman rumah yang lantai lamannya dah berselimut daun kering, tebas paku pakis yang dah menjalar, mula menyiram pokok dengan harapan hari raya nanti daunnya sempat segar bugar and alhamdulillah my effort tui nampakla hasil sikit2. But raya kali ni takde nak memegang kamera je makanya takde la gambar sangat yang boleh diaplod plus mmg semua gambar raya dalam kamera abang ngan adik aku. Gambar yang kat atas tu pun ambik dari blog adik aku.

I'll be back...nak gi masak kari ayam jap hahaha

Tuesday, June 26, 2012

Kisah Shah punya wedding


assalamualaikum....

phewwwww....its been so long since my last updates. It was in May and now is already end of June.hoho Bukannya takde cerita tapi malas nak menaip, sejak awal bulan aritu kerja sedikit huru hara dan bermacam macam benda nak kena buat serta berbagai bagai tempat nak kena pergi. Kena pergi tolong orang kira stock. Sekarang baru ada secebis rehat.

Dikesempatan yang secebis ni aku nak mengucapkan Selamat Pengantin Baru kepada bekas housemate aku bekas sestudy USM dan juga bekas sestudy KMK dulu, Tahniah aku uapkan kepada Mohd Shahrizan Ishak yang kawennya 2june dulu kot hoho ngan pilihan hatinya Suryati Zainon (hahaha ntah betol ntah idak). Pemalu tak pemalu punya budak ni sampai sanggup tukar nama FB ke Kepak Kelopak Hijau ke apa ntah sebab taknak bagi orang wish dia. Macam ni punya manusia pun ada gak ye.

Alang alang dah post ni nak le jugak teman bercerite pasal pengalaman pergi ke rumah dia ni, sepanjang ingatan teman yang singkat ni aku ingat rumahnya sebelah kanan jalan sebelum naik ukit yang katanya leh sampai ke siam. Berpandukan memori ayam ini aku ngan bebudak rumah gigih la menuju kerumah pengantin sebab pengantin lupa nak bagi full adress so main agak2 je la jalannya. Dari Kuala Lumpur dalam kul 11 Pagi sampai kat rumah pengantin nampak penganin tengah ngangkat penyapu nak bersihkan laman dah. huhuhu memang jauh sungguh rasa pejalanannya. Nasib baik masa sampai makanan ada lagi dan makanannya adalah sedap. Nyaris nyaris adik pengantin tak cabut lagi papan tanda terakhir yang ada tulis nama pengantin tu, kot tak memang kecewa lah kami. hehehe.


Wednesday, May 30, 2012

restoran nelayan


assalamualaikum!
sambil aku menaip post yang kali ni sambil aku mengunyah cheese kapit roti yang aku buat untuk breakfast pagi tadi dan nasib baik leh telan lagi. Aha itu adalah untuk menunjukkan berapa sibuknya aku sekarang ni. breakfast makan kul 730 malam so apatah lagi untuk lunch n dinner. huh sangat sangat bizi rupanya.cerita kali ni adalah pasal lawatan aku gi makan buffet kat restoran nelayan kat tasik titiwangsa tu, and ermmm to me it has nothing special la unless the ambience yang macam cantik tapi membosankan. haha pasni aku kena buffet kan dek tokey kedai tu. Anyway thanks kepada yang telah membelanja pada hari tersebut. Sampai sana dah maghrib dan selaku insan yg ada sedikit iman pergila menunaikan solat maghrib dulu sebelum melahap bersungguh sungguh. I've been kat MAEPS punya buffet dan rasanya yang MAEPS tu is better than yang ini kot. Pilihan yang ada tak banyak sangat kot seafood dia cuma udang, sotong rendam tu ngan ketam yang kurang isi. hohoho...but alhamdulillah the nasik minyak adalah best sekali ngan lauk pauk dan desert yang ada.
k lah tetiba rasa malas nak tulis pepanjang, makanya sekian terima kasih.... (-_-)"

Sunday, May 27, 2012

Burger Bakar xyah tunggu lama


Burger Bakar Sungai Besi
Assalamualaikum!!!

Hahaha jangan terkejut my 2nd post is following very close to the previous one. Sementara sempat dan sementara tengah rajin sekejap ni biarlah aku mengupdate blog aku. Nanti kalau dah angin malas merasuk diri entah bila la pulak baru ada apdetnya kan. i know semua readers kat luar tu tertunggu tunggu selalu post aku. Its been long since i story pasal makanan kan, so kali ni aku nak bercerita pasal fenomena terbaru yang melanda demografi pemakanan sekarang ni. Fenomena Burger Bakar, walau pun aku ni seorang yang kuat suka makan tapi aku masih tak tabah untuk beratur dan menunggu sampai sejam setengah semata mata nak mengecapi kesedapan burger bakar yang katanya sedap kat Wangsa Maju, dalam hati mau mencuba tapi tak terkesampaian nak mencuba lagi sampailah semalam.

Itu pun semalam bukannya aku makan burger bakar yang femes tu, aku makan yang ada kat kawasan rumah aku je baru bukak 2 hari macam tu la kot dan cuma semalam je aku makan sebab lepas merayau rayau kat pasar malam kat pekan tu aku tak tau nak makan apa. Dah berulang kali pikir aku decide try la burger bakar tu, sebab takut kang malam malam nanti perut berkeroncong lagilah susah nak mencari makanan. Aku  parking motor baik punya depan kedai dia dan baca menu dia, simple je menu dia burger ayam burger daging tambah ayam tambah daging tambah mayonaisse macam tu je la kot. So aku order la burger daging bakar. Sambil menunggu masak tu aku bacalah dakwaannya mengatakan dia punya patty dibuat menggunakan seratus peratus daging dan menggunakan resepi warisan turun temurun untuk mengekalkan kelazatan katanya.( atok nenek dulu pandai makan beger dah ye haha). Patty dia memang buat secara segar sebab nampak akak tu dok uli daging kat belakang dapor tu. Bakar pun bukan bakar cara tradisional kot bakar dia pakai grill yang macam dalam cerita licence to grill yang kat channel AFC tu huhu. Ermm overall ok la kot burgernya nak comapre dengan yang dah femes femes tu tak tau macamana rasa yang sepatutnya sebab tak pernah makan lagi. Apa pun yang penting aku dah makan burger bakar dan tak perlu nak que sampai 2 jam.
Yang penting akak tu konpiden dah susun bangku beratur depan kedai dia hahaha...

Trip ke Pulau Tioman

Asalamualaikum!

Dah lama dah tak update, so sekarang kena godek godek cerita lama yang masih tak post lagik. contohnya cerita untuk kali ni adalah cerita pasal trip ke Pulau Tioman aritu. hahaha sedehhhh. Walaupun trip tu dah lama dah jadinya tapi masih boleh recall sikit sikit dan yang sikit sikit tu la yang akan updatekan dalam posting kali ni. weeee.....

sebab ingatan dah semakin pudar so meh aku mula cerita ikut gambar yang aku dah tepekkan dekat blog ni.

1. Gambar ni merupakan yang pertama sekali aku ambik masa sampai kat Paya Beach punya jeti. Konsepnya dekat Tioman ni bot tu akan hantar ko ke jeti penginapan korang. contohnya macam aku punya kat Paya beach so bila sampai Paya Beach tu kena aware n kena turun la. kalau tak turun maybe korang akan kena buat jungle tracking and climbing la plak nak sapai ke tempat korang tu. Kat jeti Paya Beach ni selain Paya Beach Resort tu ada gakla resort lain yang diusahakan oleh penduduk kampung situ. Air memang jernih dan biru kat situ, tapi sebab masa aku sampai tu ujan rintik rintik kasar so memang takde la nak feeling feeling jalan kaki ayam tepi pantai tu. Terus tuju tempat penginapan je. Penat kot sebab driving dari KL tengah malam tidor kejap kat Ayer Keroh then continue lagi sampai jeti Mersing dah dekat siang. Samapi Mersing pun tak sempat nak breakfast sebab terus dapat bot.

2. Yang kat atas ni plak adalah gambar lepas dah berehat rehat dalam bilik menenangkan diri after perjalanan yang sangat jauh and selepas penat memandu. Jauh bebenor rupanya nak sampai ke Mersing tu. Ingat dekat je. Masing masing tengah menahan kelaparan sebenarnya tu sebab tak breakfast yang dibawak smapai ke petang, muka ceria tu adalah drama semata mata. Or adakah gambar ni selepas kitorang makan kat kedai berdepan jeti tu. Makanan kat situ adalah terasa seperti masakan rumah dan harganya adalah berpatutan, macam harga makanan kat KL je. Sebab sesungguhnya memang kami kami ini kelaparan, so pelahap apa pun rasa sedap. Ini pose depan pintu gerbang tu our resort and rumah yang kami tinggal bukan yang dibelakang kami tu ye. tak mampu kot nak duk situ. Sebab masa kami pergi ni adalah musim monsun makanya asyik ujan dan aktiviti utama kami kat sana adalah main kad UNO.
 3. Gambar atas ngan bawah plak adalah pemandangan yang ada kat pantai paya beach tu, kawasannya banyak batu batan macam kat dalam gambar. Pasir dia kasar kasar sebab bukan pasir sejati tetapi adalah hancuran batu karang. Bila dah petang petang tu dah macam lama n bosan ngadap UNO aku ngan budak bilik pergilah pulak berlatih untuk snorkeling kat kawasan ni sebab memasing saiz dugong maka kami pilih untuk berlatih snorkeling kat ujung tanjung tempat tempat yang macam ada takde je orangnya. Suprisingly tempat tu adalah cantik and tak dalam sangat dan selamat untuk amatur macam kami ni. Alatan untuk snorkeling tu kami collect masa registration bilik and kena bayar sewa 15MYR rasanya untuk 3 hari kami disana. Masa snorkeling tu nampak gak la ikan kecik kecik, ikan bilis kot ngan ikan belang besar besar daun melur duk nyorok nyorok bawah batu kat situ. Ingat kat Tioman batu karang yang berwarna warni yang  macam selalu dalam gambar tu akan bertempiaran rupanya nan ado. yang ado hanyalah pecahan pecahan dia je kat situ, making my feet sakit bila berkaki ayam dalam air tu. Dalam gambar bawah yang nampak bangunan merah tu la Berjaya resort rasanya. hahaha meaning kalau korang terlajak feri kesana kena berenang la balik ke Paya Beach or hiking and trekking la jawabnya.

 4. Dah letih dan mabuk teroleng oleng dalam ombak walau kat tepi pantai je, Shah ngan Wan main tulis tulis atas pasir plak, so child child kan hahaha.macam gambar kat atas. Bila dah pijak pasir yang kat atas darat barula terasa silky smoothnya pasir tu. Aktiviti seterusnya adalah berposing posing atas batu yang mana tak dapat nak upload sebab gambar gambar tu sesuai untuk simpanan peribadi je. Dah nak dekat dekat maghrib barula terkedek kedek macam itik pulang ke reban. takde pun terpikir nak bergambar sunset ke sundrop ke masa tu sebab letih sesangat kot and we are rushing untuk pergi berbuffet yang disediakan sekali dalam pakej yang kami ambik. Memasing dah lapar walhal dah makan petang tadi. Buffet kat sini adalah terbaik banyak jugak jenis masakan yang ada, takat ikan dori ngan daging tu memang banyak dan masakannya adalah boleh tahan kadar ke-edible-lannya. Tak sempat nak bergambar dah hilang masuk perut kami. 
 5. Gambar yang sampan dalam kegelapan malam tu macam lukisankan? memang cerdik la orang yang ambik gambar ni. Yang ni plak lepas dah dinner lepas dah semayang isyak nak tengok tv tak ader and apa kekdahnya jalan ke pantai duk tengok tv kan, memandangkan ujan pun dah sayup sayup je turunnya maka kami kami semua pergi berjalan makan angin kat tepi pantai tu. Sambil sambil jalan tengok pemandangan malam sambil tengok orang memancing atas jeti yang katanya nak pancing ikan bawal, sambil sambil survey ole ole untuk bawak balik kat kedai cenderahati dan sambil sambil makan burger yang misteri sedapnya menyebabkan bebudak ni makan buat kedua kalinya. burger tu simple je macam kat dalam gambar kat bawah tu, ada daging ada salad ada cheese ada sos ada mayonaisse tapi rasanya special, rasa macam burger burger yang dekat kampung. Sesiapa yang kesana adalah sangat disyorkan untuk mencuba burger ni. Kalau korang duduk jetty lain silalah gigihkan diri berenang kesini. sambil makan burger tu jugak ternampak kegigihan dan usaha seorang cikgu mendidik anak bangsa, ada sorang cikgu ni naik speedboat kot datang mengajar tuisyen kat bebudak sini.
 6.Gambar yang dekat bawah tu adalah gambar masa aku tengah terbaring kat tepi laut on the 2nd day kami kat Tioman tu. Hari kedua kami pergi snorkeling yang real punya takde training training dah tapi sayangnya aku tak mampu nak bermeriah meriahan snorkeling sebab mengalami mabuk laut yang melampau lampau. merasa la aku muntah sampai perut betul betul empty. Memula masa kat first station tu gigih jugak la aku masuk dalam air tu tengok ikan berenang renang then masuk j dalam bot bluek bluek isi kandungan perut aku melimpah ruah keluar. Sudahnya bebudak lain bergembira aku tergolek je kat tepi laut tu. Gambar ni masa kat Taman Laut Tioman masa tu duk dengar bunyi air laut pun aku rasa terhoyong hayang. Sudahnya sampai balik ke jeti Paya Beach aku duduk terbaring je dalam bot tu. ngadap bontot driver bot sebab kalau aku paling belakang aku nampak air laut dan perut aku bergelora lagi nanti. haha

7. Gambar yang kat atas menunjukkan gambar ikan yang ada dekat Taman laut Tioman tu, ikan dia gedabak gedabak besar but aku tak tau la pulak ikan apa tu. nampak bentuk macam ikan sungai je. Memang banyak ikannya especially kalau campak roti kat situ, selain dari kat Taman Laut ni kat jeti kat Paya Beach tu pun kalau sua makanan kat ikan ikan tu warna warni muncul, ikan kerapu pun boleh ada gak. Cuma satu jangan mimpi nak tengok ada batu karang yang berwarna warni la sebab kat sini pun takde nampaknya, penyu aku tak pasti ada ke tidak kat Tioman ni. Gambar yang kat bawah plak gambar masa balik dari jeti seusai lawatan ke Taman Laut tu, masa ni matahai ada nampak seri sikit la so air laut nampak sangat cantik kalernya kaler turqoise kot tu. berombak ombak beralun alun je ombaknya.. Nak snorkeling snorkeling ikan pun boleh buat kat depan pantai tu tapi tak berapa syiok nak bermandi manda kat situ sebab kawasannya banyak batu batan yang legap kat dasar pantai tu.
8. Gambar yang last sekali adalah gambar yang aku ambik masa petang etrakhir kat Pualu Tioman tu masa tu jalan jalan petang merasa tengok sunset kat Pulau tu, memang macam menenangkan relax je masa tu. Projek petang tu pulak adalah membuat replika penyu gergasi guna pasir kat beting pasir kat situ. petang petang air dah surut sikit so ada beting pasir yang naik maka kami pun membuat penyu terbesar dalam sejarah hidup aku, so boleh bayangkan tak besarnya. abis je buat ada 2orang budak yang duk usha nak men tacap kan penyu tu, lantakle kome sebab masa tu kami sedang membuat percubaan untuk membuat gambar melompat lompat kat situ.
9. Gambar semua dah habis story dah rasanya aku punya story kat sana pun dah habis la kot. Malam tu kami dinner buffet again, playing UNO again dan esoknya go to local store and buy some souveniers to bawak balik to semenanjung.

pergghhhh....ini post makan masa 3hari baru siap, hahah i really am a very very busy person.