Friday, June 10, 2011

Believe me! i bake a pie


Bahan-bahan untuk mengedoh adalah 2.5 cawan
tepung, 200g
butter, garam sikit, air ais.uli
sesedap dan secukup rasa.
Lepas siap uli
bahagi 2 & simpan dlm peti ais sejam.

Assalamualaikum dan selamat petang kepada pembaca-pembaca sekalian...Hari ni adalah hari cuti untuk aku selaku pekerja pasaraya. Bila cuti harus bangun kul 5.15 pagi dan terus beribadah katanya haha padahal semayang isyak, bukan apa semalam terlebih awal lak tidor rasanya belom kul 830 aku dah berdengkor dah gamaknya. Kalau hari kerja liat yang amat sangat nak bangunnya, pagi ni siap jam 7.20 aku dah terpacak kat tasik permaisuri jogging dan lari pecut sebanyak 3round tasik tu. Hahah propa je sebenarnya aku hanya mampu jalan laju2 je keluar peluh pun setitik dua, tapi sempat gakla baju aku masam hahahaha...kotor.

Nak buat caramel dia plak guna 50g butter, 0.75st
garam,2cawan gula ngan serbuk cinnamon.
masak dengan api kecik sampai semua cair.

Abis jogging konon kononnya singgah kedai bungkus pulut ngan rendang ayam, makcik nogori yang buat. Murahhhh..makcik tu cas aku 2ringgit je ngan ayam 2ketol hehe..last katanya, but yang seketul tu tulang keting ayam je la. Balik rumah bukak bungkusan plastik, kurung nini dan aku pun berbreakfast. Okla jugak rendangnya rasa orang negeri punya pedas lite lite tapi pulutnya lembik sikit, macam pulut impit pun ada dah. Kenyang makan layan FB jap sambil tgk TV last2 tv yang tengok aku haha, kalau KeTTHA tau mesti kena ceramah sebab membazir letrik. Aku ni memang jenis kalau makan pulut je mesti tidor, ibarat pulut tu adalah ubat penenang.
 
Bila caramel semua dah cair masukkan epal yg
dipotong dadu
aku guna 3bijik je 2 hijau
1merah
masak sampai epal tu separa kecut.

Masa berFB tu sempat tanya resepi kat kak CT nak buat burberry cheese tart, tetapi bila dikaji rasa malas nak buat benda tu so aku pun buat pai epal petang ni. Menjadi uols hahaha...Aku tidor pagi tu pun kejap je lepas tengok boboi boy sampai kul 10.15 je, sebab semlm dah tidor lebih kot. Jadi body signal sendiri suruh bangun. Celik mata je terus online cari resepi nak buat apple pie, siap tengok video kat youtube lagi..sungguh mudah kehidupan duniawi skang ni kan? Siap catat apa yang perlu aku pun mandi n bersiap2 nak pergi giant beli bahan-bahannya. Nak keluar rumah baru aku lepaskan nini dari kandangannya lalu menghenjut motor aku ke Giant Connaught.
 

Lepas sejam doh diuli dandijadikan bhgn bawah
dan atas utk
pai tersebut, tengah2 dia letak
epal yg kena masak tadi, then
sekeliling pai
tu dikelim dengan cantik dan tengah pun tebuk

jangan lupa sapu kuning telur bhgn atas
sblm masuk oven
Sampai giant dah kul 1200 dah hehe jangan risau as seorang yang masih ada iman setipis kulit bawang saku tetap semayang jumaat. so jangan speku lebih2. Putar-putar kat giant tu aku nak cari pinggan yang leh masuk oven mcm dlm youtube, jumpa yang bentuk sama tapi namanya utk hidangan je..kang aku masuk dalam oven meletop plak kan so tak beli. aku beli butter seketol, tepung halus dan putih ngan epal 4biji merah 2 hijau. Elok je lepas aku bayar kat kaunter adik manis kat giant tu tetiba hujan turun dengan menderu-deru la plak. Adeehh camana plak aku nak balik ni nak semayang jumaat lagi, jam minit dah cecah angka 8 dah. 
Masuk dalam oven pada suhu 225 darjah celcius
untuk 30min
atau secukup rasa, rajin2 la
intai takut terhangus plak painye

nanti. ekjas2 la sikit temperature tu.

Lepak jap kat luar makan aiskrim vanila cap gino kat luar tu sambil tunggu ujan sidang, sebbaik memang tak lama hujannya. dia turun sikit2 je terus aku meluru laju ngan motor balik rumah. Sampai rumah tengok jam kat dinding baru kul 12.45..perggghhh empunya kriss 120 ni memang memecut dengan sangat laju nampaknya. Bila sampai rumah awal badan lenjun2 aku kena beranginkan badan dulu bawah kipas bagi sejuk, sambil2 tu tangan duk menguli tepung untuk membuat doh pai epal aku untuk petang ni. Katanya doh je kena simpan sejam dlm peti ais...pastu bila dah masak kena tunggu dia sejuk dulu baru makan hehe..so skang ni semua dah siap tunggu nak potong n makan je, tadi ada curi2 rasa sikit sedap jugakla rasanya. Kepada pembaca-pembaca diluar sana yang nak mencuba bolehla mengikut step2 yang ditunjukkan disebelah. ketepatan jisim dan kepadatan dan bilangan bahan yang digunakan bergantung kepada citarasa sendiri. kalau jadi Alhamdulillah..kalau tak jadi lenkali cube lagi.

Tuesday, June 7, 2011

Mee Goreng kobeh ungu bersama daging

mee goreng yang aku masak petang tadi
Aku bukanlah seorang pemakan sayur yang tegar especially kalau sayur tu kaler ijau yang punya rasa pahit. Bukan takleh makan cume ngengada malas nak makan pastu rasa pahit lidah sepanjang proses pemakanan kan, so dari mengganggu perjalanan memakan aku baik aku tak makan benda yang boleh memperlahankannya haha.. Semalam aku masak mee goreng kobeh ungu dengan daging, so aku masukkan daging kalau rasanya tak sedap pun aku bantai gak sebab aku suke makan daging..sebab tak suke makan sayur tetapi mee goreng takkan cantik tanpa sayur so aku masukkan sayur yang kaler ungu ngan oren dalam tu, hahaha tetap rupenya tak mau gak jadi cantik macam dekat kedai punya mee goreng. Well at least walau tak cantik mengikut deria rasa anak bujang aku ni aku sememangnya layak untuk menjadi tukang masak yang professional hahaha...walau terpaksa beberapa kali pasang balik api dapur sebab asyik ada pindaan pada rasa bila aku padam api dapur tu.

memula masak rasa macam sikit je kalau tengok bahan mentahnya. Bila dah masuk dalam kuali sekali ngan sambalnya tetiba jadi banyakla plak, mee aku pun dan agak lembik sebab mengembang kena rendam dalam air yang banyak hahaha..sudahnye sampai ke arini ada but dah basi la kaalu nak makan. Okla tu untuk percubaan pertama aku masak mee tanpa pengawasan daripada paakr, sebelom ni kalau masak biasa mak kakak or adik aku sediakan kuah sambal dia ngan aku jadi pengacaunye aje. haha semalam buat sendiri dah extra jadinya, but sedap jugakla jadinya n seswai utk dimakan oleh pelbagai lapisan usia. Malam ni plak rumah aku ada pasar malam, cadangnya nak pergi tapi ak dapat nak keluar lagi sebab hujan turun tanpa hentinya sejak petang tadi, walau pasar malam itu hanya sekangkang kera je jaraknya dari rumah aku.


What we wish, is what we get?

Hulahup tak tajuk entry aku kali ni?
Bila kita berdoa selalunya kita nak dapat cepat aje kan? cepat atau lambat dimakbulkan itu urusan Ilahi, kerana Dia Maha Mengetahui perkara yang terbaik bagi setiap makhluk ciptaan-Nya. Sekarang ni, one of my housemate dah dapat berhijrah balik ke negeri kedah dia, as he always prayed for before. kalau pikirkan secara logikanya dia patut bersyukur yang amat sangat sampai merapat sembah pada yang ESA sebab dah memakbulkan apa yang didoakan selama ini. Kawan aku ada cakap bila berdoa sebaik-baiknya bagi precise dan jitu, macam memanahlah kalau bidik tak tepat camana nak kena ke sasaran kan? [haha perumpamaan klasik sangat]. Actually aku tak tau la dalam doa dia sebut macamana, tapi sekarang ni timbul plak isu bila doa untuk balik ke Kedah dimakbulkan tapi timbul plak isu bila dia akan mengajar some kind of school yang tak berkenan dihatinya. Mungkin anak panah tak berapa nak tepat atau cepat atau lambat dimakbulkan itu urusan Ilahi, kerana Dia Maha Mengetahui perkara yang terbaik bagi setiap makhluk ciptaan-Nya. kalau macam aku yang mungkin kurang rasa ihsan ni will take him as mengada-ngada dah bagi betis nak peha dah bagi peha nak dada plakkan and saying that he shud be thankful enough which at least dia dah bertambah dekat ngan keluarga dia.

"dan Allah mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan."
(surah An-Nahl:19)

But that is my way of thinking which is less of heart katanya...hahaha, tapi pada aku kadang-kadang hidup manusia ni banyak sangat drama dan kekadang tanpa kita sedari kononnya benda yang dah kita dah ada kita taknak plak but didalam hati jauh menyatakan kita akur dengan benda yang kita dah ada tu. Sebagai manusia memang la susah nak dipenuhkan keperluannyakan. Kalau budak 7tahun boleh la sebat kata tak boleh tapi kalau dah 30 tahun takkan nak kena sebat jugak haha. Tapi insyaALLAH cepat atau lambat dimakbulkan itu urusan Ilahi, kerana Dia Maha Mengetahui perkara yang terbaik bagi setiap makhluk ciptaan-Nya.

" dan apabila manusia ditimpa bahaya, Dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, Dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah Dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan."
(surah Yunus:12)

Bila kita tak dapat lagi apa yang kita pohonkan atau apa yang kita dapat tak seindah yang kita doakan mak rasanya lebih baik ingat kita seharusnya bersyukur dengan apa yang kita dapat. Ayat populer orang selalu kata kalau tuhan tahu kita tak mampu untuk memikul tanggungjawab tu tuhan takkan letakkan kita kat keadaan tu. kalau aku tak silap bab zalim pendidikan islam form 4 dulu Zalim tu maknanya meletakkan sesuatu yang bukan pada tempatnya. So takkan la sebagai umat islam yang ada iman senipis kulit bawang ni takkan nak kata tuhan itu zalim. Semakin dekat kita kepada Allah, semakin hebat dugaan. Itu membuktikan Allah sangat kasih kepada sekalian hamba-Nya, kalau tak mesti la dia biarkan kita terbiar je terumbang ambing.

"..there is no luck in life if the is no bad luck"

Maka bila DIA letakkan kita kat satu tempat atau posisi kita kena ingat kita kat situ sebab kita mampu. Yang selalu menyebabkan kita tak mampu adalah bila hati kita tak redho dengan benda tu, so mulalah keluar dari mulut alasan yang macam2..tak cantikla, panasla, tak masuk la dll. Bila kita benar-benar ikhlas dalam mencari keredhaan-Nya kita akan dapat menepis semua cabaran dan dugaan yang ada serta tidak termasuk di dalam golongan yang lalai dan terbiar diabaikan.

dulu aku sekali pernah jugak la merasa pengalaman tak meredhai benda yang aku buat then fight for your life kunun tapi bila dah ketentuan Tuhan kata bukan masanya dan ketikanya lagi untuk aku dapatkan benda yang aku fightkan tu, so aku terkandas jugak..so now i'm starting a new life and please kawan2 dan pembaca2 tegar dan tak tegar diluar sana doakan supaya aku dapat mengecapi kejayaan dan aku akan senantiasa redha dengan jalan hidupku ini....hahaha terasa macam tulis pilem plak.

"Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat, benarlah doa itu senjata orang-orang mukmin. Yakinlah dengan sepenuh hati."

Monday, June 6, 2011

Mak ngan Apak balik dari Mekah Tanah Suci

Assalamualaikum semua and good morning to everybody too..
Jumaat lepas mak ngan apak aku sampai dari perjalanan yang jauh dari tanah suci mekah melaksanakan ibadah umrah bersama dengan adik beradik bapak aku yang lain-lain and hopefully me too akan dapat pergi jugak melawat rumah ALLAH itu. Mak ngan apak kesana jumaat 2 minggu lepas and aku yang telah mula berkerjaya tetap sempat menghantar mereka kat airport and Alhamdulillah masa diorang balik aku memang tengah bercuti so dapat la sambut juga ketibaan mereka kat KLIA tu. Khamis belah pagi aku naik bas balik teluk intan kendiannya sebelah petang aku naik kereta teman adik2 aku pergi KL balik..memang seorang abang yang baik dan bertanggungjawab aku ini. Pagi jumaat yang hening tu dalam kul 930, kami sekeluarga bahagia pergi ke KLIA jemput mak ngan apak aku balik dari mekah, actually bukan mekah direct flight tapi transit kat Pakistan. kat KLIA masa tu Abang ngan Ju sekekluarga dah memang kat sana plus lak lagi rombongan kami yg baru sampai consist of kak jah n kak yo punya keluarga tambah lagi anak2 bujang makanya kawasan ketibaan itu dikuasai oleh kami. sampai2 elok flight dah mendarat aku tengok kat skrin tu.

Tengahari tu terus balik rumah kak jah kat sungai buloh and sebab semua tengah lapar sebab terus menerkam makanan yang nasib baik dah dimasak awal2 pagi lagi. huhu kiranya habis jugakla seperiuk besar sampai tuan rumah kena masak nasik sekali lagi sebab ada peserta yang terlewat sebab tersalah jalan. lepas aktiviti makan2 barulah aktiviti tanya keadaan mak ngan apak masa kat sana sambil hati menunggu ole-ole dari mekah haha... Tahun ni punya raya keluarga aku temanya Arabic la sebab each or family member yang lelaki dapat jubah dan yang gegirl plak dapat tudung extra labuh hadiah dari mak ngan apak. Maknanya bulan pose nanti pergi jalan TAR aku kena gi carik kopiah putih yang suci bagi melengkapkan imej aku sebagai ustaz amirul. sambil kami bersembang-sembang mesra tu sambil2 tu jugak aku meneguk air zamzam dan mengudap kekacang dari mekah. Kaedahnya kalau masa tu ada anak sedara yang nangis2 or overactive akan dibagi minum air zamzam bior tenang jiwanya.

But mak is mak belum abis pun letih turun kapal terbang and entertaining us dah nak balik teluk intan. rindu kat rumahnya yang dah diservis baik oleh kumpulan A4 gamaknya. petang tu dalam kul 530 dah mak ngan apak ngan abang ngan kak yo ngan mae ngan kumpulan A4 balik ke teluk intan. But sebelum tu diorang sempat singgah Bukit melawati main ngan beruk dulu. i'm waiting for unknowns' blog, mesti dia nak masukkan cerita tu nanti. Masa aku call semalam mak kurang sihat dan tengah menyesuaikan diri dengan waktu tidur yang berbeza. One more thing syukur Alhamdulillah sekarang ni mak dah boleh genggam tangan dia pelan-pelan yang mana sebelum ni takleh nak genggam sebab jatuh setahun yang lalu. I'm begging to anyone that read this blog please pray for my mom and dad wellness la ye.


 p/s: gambar ni apak aku yang ambik masa kat mekah and baru aku rasa aku tau sekarang aku mewarisi bakat mengambik gambar yang cantik2 ini daripada apak aku.

Sunday, June 5, 2011

Pahlawan itamputeh


Minggu lepas aku gi tengok kung fu panda 2 kat Cheras Leisure Mall, pergi MBO kat S*PARK ada yang versi mandarin je, terpaksa merantau ke tempat lain. Ingat dapat la tengok kat tempat yang takde orang, budak MBO tu suruh pergi Galaxy ampang tapi aku sesat sampai ke CLM. Movie start kul 1200 rasanya masa tu. Pergi hari bekerja ingat tak ramai rupanya separuh penuh jugakla wayang tu mostly budak2, sekolah kan dah start cuti masa tu. Pendek kata Kung Fu Panda yang ke2 ni best jugak tapi aku lebih suka yang satu punyaa cerita.

Cerita dia pasal panda nak gi menyelamatkan kung fu dari dimusnahkan oleh lord shen iaitu anak maharaja bandar gongming yang brutal . Lord shen ni ada buat senjata meriam menggunakan karbad bunga api dan bercita-cita nak tawan dunia. semasa asalnya dia nak jadi jahat ada peramal bgtau yang dia akan dihalang oleh pahlawan hitam putih aka panda. so dia pun pergi menyerang kampung panda serta membunuh panda-panda sekalian. Kali ni jugakla si panda tu baru sedar yang dia bukan anak pembuat mee dan dia mula belajar sejarah susur galur hidup dia yang sebenarnya.

kalau yang lepas tema dia pasal dragon warrior yang ni plak pasal inner peace iaitu ketenangan dalaman yang membolehkan panda mematahkan rancangan lord shen untuk menyerang china dan sekaligus menamatkan zaman kung fu di China. kesimpulannya berbaloi la kalau anda-anda sekalian pergi menonton cerita ini dipawagam berhampiran rumah anda, CD cetak rompak pun dah keluar kot...hahaha.

okeh adios amigos la dulu ye pembaca-pembaca sekalian...nak bersiap2 pergi berkerja..daaaaaaa