Thursday, September 3, 2009

WHAT type OF mercun DO you Play?

hehe..salam semua, kali ni nak bagitau lak pasal mercun apa yang biasa dimainkan bagi memastikan kemeriahan raya terasa (tapi sekarang dah diharamkan ye adik2). kalau masa aku kecik2 dulu macam2 jenis mercun ada jual siap jual kat kedai runcit pun, lepas diharamkan kena jual sorok2 dan sekarang boleh tahan la senangnya nak dapat mercun ni cuma harganya la mahal teramat sangat rasanya.. kalau dulu bunga api tangkai belang-belang tu 2ringgit dapat seberkas dah ni tadi nampak macam sebatang sekupang je harganya..huh mahal sungguh, ini baru betul2 bakar duit namanya (hahaha macam zaman aku free aje kan bunga api n mercun ni)
walau macam tu pun aku ni bukanlah pemain bunga api/ mercun yang merbahaya sangat bunga api yang biasa aku main kekecik dulu adalah bunga api batang belang tu la takpun bunga api cap kucing yang tangkainya besi tu. tak mampunya nak beli yang warna warni tu, yang tu masa umur aku dah harga 2kupang satu hoh rugi2.
tapi kalau bab mercun boleh kata semua spesies aku dah try la walaupun pada setiap tahun setiap kali nak start main mercun tu rasa macam cuak kebaibeh aje, tapi lama2 jadi syiok plak membakar mercun tu. tapi yang paling selalu n standard adalah mercun papan atau mercun padi, gambar mercun merah kat atas tu mercun papan ye mercun padi kecik sikit dari tu regenya sepapan 3kupang huahuahua...ganas tak aku siap ingat harga lagi.
mercun yang lain macam mercun roket, mercun lebah dan mercun gasing selalu gakla main cuma kadar kekerapannya jika dibandingkan dengan mercun bola n mercun ketupat tu adalah lebih tinggi. mercun ketupat ngan mercun bola ni bunyi kuat kemain n agak bahaya la jugak.so lepas pasang sumbunya terus cabut lari jauh2 haha...kalau mercun padi tu berani la main baling kat orang. kalau mercun lebah atau ular atau katak memang bahaya sebab dia main jalan kemana dia nak pergi je.
tapi apabila aku melangkah lebih dewasa start main meriam tanah lak, memula main meriam tong je tapi lama kelamaan akibat rasa boring ngan bunyinya yang tak mencabar sangat kami diinovatifkan untuk menjadi pembuat meriam tanah, siap main lawan bunyi siapa kuat lagi ngan kampung sebelah. selalu jugak kami letupkan merian ni pepagi masa waktu sahur dengan niat nak kejutkan oprang supaya bersahur...[ok la tu beramal baik sikit2]
okla aku dah ngantuk dah ni, hasil penguploadan gambar ini dari internet wimax aku yang agak slow harini, so dah terlajak waktu tidur aku...byeee....zzzzzzzzzzzzzz

1 comment:

syntheare said...

woi...woi...promot mercun ni..mana leh. Leh kene tangkap ko ni.

p/s: dulu2 walaupun aku xsambut raya tapi aku nyebok gak main mercun merah cam lidi tu.