Friday, March 6, 2009

Melaka Bandaraya Bersejarah katanya

Februari 2009 dua kali aku gi melaka. untuk trip kali pertama rasa macam pelawat kilat je sebab round habis melaka within 30 minutes je..habih satu banda melaka aku round, masa tu abis meeting tghari firstly naik menara taming sari, kalau kat singapore panggil menara carlsberg, fungsinya adalah untuk bagi pengunjung melihat melaka dari pandangan udara, fee dia boleh tahan jugakla mahal tapi ada diskaun untuk rakyat malaysia yang tunjukkan IC, rasa macam dah tua lak sebab takleh ingat berapa harganya [banyak makan semut agaknya] hoho..

yang macam UFO tu adalah dataran Pahlawan, bangunan shopping complexnya panjang ya amat, menyampah masa jalan dari hujung nak ke hujung buat yang julung2 kalinya masuk macam aku ni ada harapan untuk sesat larat dalam tu. masa naik menara Taming sari ni ngan 2 orang kawan aku yang lain tatapi setelah turun kawan aku tak sihat so terpaksalah aku meronda sendiri bandar sejarah melaka yang diangkat sebagai salah dua warisan dunia di Malaysia yang mana satu lagi adalah Pulau Pinang, ermmm sejak naik pangkat aritu rasa nak sangat melawat melaka ni, tapi bukan sebab aku suka sejarah ye, sejarah aku fail, tapi rasa nak tengok je..yang penting kalau apa2 promote melaka yang utamanya adalah A famosa, tetapi yang paling aku nak tengok adalah Bangunan yang kaler merah tu, macam cantik aje, ingatkan kawasannya luas tup2 au ronda satu melaka ambik maa 30minit je, tapi ronda kat kawasan luar je la any muzium such as muzium umno, muzium kecantikan muzium senjata macam2 jenis muzim lagila tak masukla ye sebab untuk masuk memerlukan uwang dan masa iu aku agak kesempitan uwang haha...paling terperingin sekali nak masuk n lawat muzium laksamana cheng ho agaknya.

tapi aku tetap bawak kamera untuk ambik gambar dan membuktikan yang aku dah sampai ke melaka n want to share photo of malacca to whom want to visit malacca someday. ermmm kat banda melaka ni jugak banyak kenderaan lama yang ditayangkan untuk tatapan umun, antaranya adalah kereta bomba dan polis dan keretapi sungai lukut[xtau kenapa tajuk dia sungai lukut] selain tu ada sebiji kapal terbang dan of course the most famous is trishaw the beca.

A Famosa merupakan kot apertahanan yang paling glamer kat melaka atas sebab yang tidak saya ketahui sebab sejarah saya kurang cemerlang semasa SPM dahulu huhu..tapi masa memula tengok rasa macam terpedaya je tengok bangunan ni sebab rasa tengok dalam gambar macam gah n besar habis kota ni tengok2 kecik cinonet je.
rondaan pertama di Melaka ada beberapa struktur menarik lain yang sempat saya ambik gambar before finishing my 30minutes around malacca.
nantila sambung lagi ye

4 comments:

phyzie said...

jalil botak...dari lelaki kacak

diyana Farid said...

peewit..lawat melaka...
aku bnyak lagi nak update..
sbb aku lawat perlis..hehehhe

syntheare said...

tetiba melaka jadik cantik dari lensa kamera ko jalil....apakah....? ;p

jalilsalleh said...

DIYANA:aku nak melawat perak lak la lepas ni,

CYNTHIA:tu la lain kali nak melawat Melaka ajakla JALIL comfirm dapat pemandangan daripada perspektif yang berbeza..haha..