Wednesday, July 29, 2009

KenaPa SAya suKA AparTMent SayA? (1)

hoho ini adalah kisah penanaman bunga yang sangat berjaya oleh jalil salleh...(fakri sorry ye aku nak nama baik sendiri je) haha. gambar bunga ni semua diambil depan rumah aku yang berada pada ketinggian 15 tingkat ye kaalu ikut meternya berada lebih kurang pada ketinggian 40 meter daripada aras laut. sebelah kanan punya gambar adalah bunga taik ayam punya bunga sebab baunya yang agak busuk tapi tu la bunga paling cantik yang berkembang mekar kat depan rumah aku ni, rasa macam terharu je tengok bunga cantik2. thanks to Fakri sebab rajin tolong siramkan.

yang sebelah bawah ni plak adalah gambar bunga kertas yang aku beli dari kebun bunga kat sunga buloh, aku ada dua pokok tapi satu pokok lagi tu agaknya masih berada dalam keadaan menyesuaikan diri berada di tempat yang tinggi sebab memula beli dia mmg ada bunga kaler merah cumanya lepastu bunganya tak bercambah2 lagi, ingat agaknya lepas ni nak kena rasuah guna baja taik ayam lagi la agaknya.


yang ni plak adalah bunga lili...haha..iye ke bunga lili aku pun tak tau, tapi bunganya cantik warna pink yang segar, pokok ni aku ngan housemate tanam adalah dekat 4 bulan baru nak berbunga, setelah 4 bulan ye para pembaca..tapi sekali dia berbunga rasa macam puas hati je tengok sampai 4kuntum yang megah. masa gambar diambil bunga ni dah mencapai usia senja, dah kecut2 dah bunganya.


lepas bunga lili adalah satu lagi bunga yang aku tak tau namanya, kami panggil nama manjanya adalah bunga gantung sebab bunga ini biasa ditanam didalam pasu yang bergantungan. bunga yang ini aku kebas dekat paip belakang rumah kat kampung, sampai sini memula macam nak kecut sebab altitud yang tinggi pastu kalih masuk pasu yang mengandungi baja berkhasiat terus daun dia gemuk2 sebesar tiga jari, hoho banyak pokok yang aku tanam adalah mabuk daun namanya sebab berdaun aje yang meriah.

bunga ni lagi la banyak aku tanam kat rumah ada macam2 kaler ada yang merah, kuning, oren dan juga pink belang putih, nama sebenar bunga ni pon aku tak tau gak.yang tau panggil bunga kembang pukul 9pagi sebab di akembang pagi2 je tengahari ke petang bunganya dah kecut kemerut. so jarang la aku dapat tengok bunga ni kembang dengan jayanya pada hari2 biasa, namun ianya masih perlu ditambah baik lagi sebab kurang menyerlah hohoho...


last but not least adalah bunga melur, harum baunya...ini bunga melur kampung tau baunya mmg wangi kalau keluar aje dari rumah masa dia kembangla. masa memula pokok ni nak membaikpulihkan dirinya asyik kena makan aje daunnya sampai bentuk daunnya jadik cantik bulat2 macam dicorak2an.
ok itu sajalah cerita keberjayaan bunga yang ditanam dirumah ku

1 comment:

Cuyek said...

tak sangka ko tanam bunga kat umah. xleh jd ni, aku pun kena rajin jaga bunga2 aku...nnt nak ambik gambar letak kat blog gak (kiasu x aku)